lördag 27 november 2010

Knastroll goes vuxenkläder... och julklänning

Efter många halvhjärtade försök har jag nu givit mig på att sy vuxenkläder, först ut har vi en julklapps T-shirt till en nära släkting. Storleken är medium, slimfit.

Fuskade täcksömmar i lila i ärmslut och fåll samt lila mudd i halsringning. Tyget är en superstretchig och mjuk jersey. Namnlappen sitter i ena sidosömmen.

Sen har vi då finalversionen av Nellys julklänning. Är riktigt nöjd, även om jag troligtvis kommer sprätta bort kantbandet i nederkant och sy en fåll i stället. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra.

Lägg gärna märke till den näst intill perfekta mönsterpassningen, som jag lyckades få till trots de lagda vecken. Klänningen är klar sånär som på ett knapphål och en knapp, ska bara hitta den perfekta knappen först.

Mönster
Eget; Nellyklänning och T-shirt

Bra
Är supernöjd med klänningen!

Dåligt
Att muddremsan till halsringningen är precis ett snäpp för liten så tyget bucklar sig, men när tröjan är på så syns det såklart inte. Irriterande ändock.

Tyg
Jersey från MG-tyger
Rutigt tyg från Nellys mamma
Muddväv och snedslå från stoff&stil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar