torsdag 11 november 2010

Galet överarbetad prototyp och present

Jag ska sy julklänningar åt en väns småflickor (samma som de orange velourtunikorna) och har fått ett underbart skotskrutigt tyg att sy av. Men innan jag klipper i "fintyget" ville jag provsy en prototyp. Detta är resultatet.

Totalt överarbetad för att vara en prototyp, med passpoal i bröstskärningen och lagda veck i kjoldelen.

Förändringar till slutgiltig version:
Bredda och förläng ärmar, resår i ärmslut.
Kom ihåg att dela bröstoket, istället för sprund.
Korta kjoldelen, blev alldeles för lång (tror jag).
Inhandla mönsterpapper behöver jag också, då min rulle nu är slut.

En tröja till fisens kusin har det blivit också. Killen fyller fyra, så robotar borde väl gå hem?
Sydde halsmudden smalare, och är riktigt nöjd med resultatet, blir ett lite tuffare intryck.

Mönster
Eget; Nellyklänning och Raglan

Bra
Nöjd med klänningen, några små förändringar bara så är den perfekt!

Dåligt
Att jag glömde att bröstoket skulle vara delat med knäppning, därav nödlösningen med sprund.

Tyg
Bomullstyg från Faster
Snedslå, mudd och robotinterlock från Stoff&Stil

1 kommentar:

  1. klänningen är ju bara för bedårande söt! Funderar på att anlita dina talanger och beställa knänning till min blivande sjuårings födelsedag! Frågan är om du även syr till större töser, hon drar ju 128 i stl?

    Mvh Susanne Blom (sussett)

    SvaraRadera