fredag 10 december 2010

Till små prinsessor...

Här har det sytts, och ritats mönster. Resultaten ser du här nedan.

Först ut har vi lillasysters julklänning, storasysters klänning finns med i förra inlägget.
Syskonmatchat, men inte helt lika - me like!

Sen fick jag förfrågan om jag kunde sy en klänning åt en lite större tjej, som faktiskt fyller 7 år vid jul. Självklart kunde jag det, och så här blev det.

En riktig prinsessklänning, lätt figurformad modell med dragkedja i ryggen. Är ursprungligen ett mönster från Stoff & Stil, som jag ändrat efter eget tycke.
En liten bolero fick det bli till också, en ren chansning och jag har ingen aning om den passar i verkligheten.

Men när storasyster blir så välekiperad så lär väl lillasyster också få något.
Av tyget som blev över syddes därför en kjol till treåriga lillasyster.
Nu hoppas jag bara att allt ska passa och vara till belåtenhet.

Mönster
Eget; julklänning, bolero och kjol.
Klänning från Stoff & Stil

Bra
Är i det store hela nöjd

Dåligt
Att färgerna på tygerna i prinsessklänningen inte var fullt så klara som jag önskat, samt att jag inte äger en täcksömsmaskin som rejält skulle underlättat fållningen.

Tyg
Krossad velour, kantband och mudd från Stoff & Stil
Dragkedja ur gömmorna
Rutigt tyg från M&Ns mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar