lördag 19 maj 2012

Tygåtgång till infinityklänning

Har fått frågan från flera håll hur man räknar ut tygåtgången till klänningen, så här kommer en förklaring. Hojta till om det är några oklarheter.


Tygåtgången beror på hur lång kjol du ska ha.
Börja med att räkna ut midjeradien (midjemåttet delat på 6,24) och plussa ihop det talet med längden på kjolen. Vi kan kalla detta mått för A.
Om A blir lika med eller mindre än tygets halva fullbredd så ta summan du fick fram gånger 2 så får du fram mängden tyg som går åt till kjoldelen. För att få fram axelbanden så tar du din kroppslängd gånger 1,5, vi kallar detta mått B. Räkna också med att du behöver en bit till midjebandet, måttet kan vi kalla C. Totala tygåtgången blir: (Ax2)+B+C.
Om måttet du fick fram vid första uträkningen däremot blir mer än tygets halva fullbredd så kommer du behöva klippa två halvcirklar och sy ihop. Då räknar du åtgången på detta vis:
(Ax4)+B+C.

 
Exempel
Jag fick fram en midjeradie på 15 cm och ville ha en kjol som var c.a 60 cm lång. Jag plussade då ihop dessa mått (15+60) och fick talet 75 (A).
Tyget jag valde har en fullbredd på 150, och halva denna är alltså 75.
Eftersom mitt A är lika med tygets halva fullbredd så räknade jag Ax2 som tygåtgång för kjoldelen.
Jag är 150 cm kort och 150x1,5 ger 225 cm på längd till axelbanden (B).
Midjebandet utvecklat fick jag till 50x50 och längden på detta mått blir mitt C. (har du tur kan du få ut detta mått på den bit som blir över på sidan av när du klippt axelbanden, men det beror på bredden på dina axelband. Räkna med måttet för säkerhets skull.)

(Ax2)+B+C=tygåtgång vilket ger:
(75x2)+225+50= 425 cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar