torsdag 17 maj 2012

Ännu en klänning till mig

I går kväll föddes ännu en klänning till mig, som jag gillar extremt mycket!
Väldigt enkel klänning bestående av tre delar och om man vill, så lite som en enda söm.
Vill du göra en själv?
OK, här kommer en TUT!

Så här gör du:
1. Följ TUTen för infinityklänningen fram till axelbanden.
(se föregående inlägg)

Denna modell på klänning ska gärna sitta åt lite mer under bysten, så drag av c.a 2 cm på midjeradien när du ritar ut denna. Markera mitt fram och mitt bak på styckets aviga, du kommer förstå varför senare.

2. Mät ut bredden på axelbanden
genom att mäta från mitt på bröstkorgen, över bröstet bredaste ställe och bak till bakre delen av armhålan.



3. Mät ut längden på axelbanden genom att mäta från ryggen, i under-bysten-höjd, och fram över axeln, över ett bröst på det bredaste stället och till under bröstet.

4. Klipp ut axelbanden.


5. Rullfålla om du vill axelbandens långsidor samt kjolens nederkant (har du inte overlock så går det bra att sy med en smal tät sicksack).


6. Dags att montera!Börja med att lägga axelbanden c.a en decimeter omlott i mitt fram, var noga med att få mitt fram på mitten av omlottdelen. Nåla styckena ända ut i kanten.
Nu kommer ett moment då det krävs lite tankeverksamhet, dels behöver du hålla rätt på att axelbanden inte vrider sig, och dels måste du hålla koll så att omlotten från framstycket hamnar utanpå omlotten från bakstycket när klänningen är rättvänd. På bakstycket ska axelbanden ligga helt omlott, och gå från armhåla till armhåla innanför framstycket. Nåla nogsamt.
Sy ihop med overlock eller någon av hushållsmaskinens stretchsömmar.

Klar!

1 kommentar:

  1. Nu ska jag ge mig på en sån! Tack för tuten!

    SvaraRadera