fredag 30 juli 2010

Äntligen lite sytt!

Äntligen börjar jag pigga på mig, och i dag har symaskinen fått jobba igen efter lååång stiltje. För övrigt har jag massor ligger utklippt som "bara" ska sys ihop, men orken måste få återhämta sig ordentligt innan jag tar tag i saker och ting.

Först ut har vi två tröjor i underbart mjuk velour. Båda i mitt raglanmönster men med olika slutföranden. Den vänstra har muddar i stjärnvelouren både i ärm, hals och nederkant medan den högra endast har mudd i halsen och de övriga "hålen" fållade med sträckt fuskoverlock. Namnlappen sitter i ena raglansömmen fram.
Fisen vägrade först att ta på sig tröjan för att prova, och när han väl fått på sig den så vägrade han ta den av sig. Konsekvent?

Sedan fick jag för en tid sedan en t-shirt och två slamsor av t-shirtar av en vän att sy nått till hennes barn av. Detta resulterade i ett par långbyxor och ett par shorts åt storebror, samt en klänning och shorts åt lillasyster. Plaggen ger lite rallykänsla, tycker ni inte?

Fisen har provat klänningen, bara för att se så det faktiskt går i ett barn i den, och tack vare stretchen så kunde till och med han ha den (på bredden d.v.s) så den kommer nog kunna användas länge. Skulle gissa på storlek 62-86. (när den blir kort kan den användas som tunika)


Mönster
Eget: raglan, muddbyxor, shorts och klänning på frihand.

Bra
Tröjorna blev verkligen bra, även om att mudda med velour inte var nån direkt höjdare.

Dåligt
Att mudda med velour = krull, krull, krull.

Tyg
Velourer från Ohlssons tyger
Randig mudd från MG-tyger
Röd och blå t-shirt från Maria

1 kommentar:

  1. Jättefina tröjor!!! Fick din bloggadress av Evelina, hon trodde att jag skulle gilla din sida, så rätt hon har!!! Nu hoppas jag naturligtvis att få chansen att köpa en fin tröja till Sara till hösten.
    Kram Jessica Backman
    (ekipasblogg@wordpress.com)
    (ekipa.backman@gmail.com)

    SvaraRadera